Vertøykassen

Kyvikdalen barnehage er en ”Verktøykasse-barnehage”.

1. Vi legger til rette for en god og trygg tilknytning for hvert barn.

- et holdende miljø

- trygg base

- good enough mothering

2. Vi gir gode beskjeder til både barn og voksne. Beskjeden skal være tydelig, bestemt og vennlig. Vi bruker start-beskjeder istedet for stopp-beskjeder.

3. Vi legger vekt på ros og oppmuntring i hverdagen. Vi roser konkret og for ønsket atferd.

4. De voksne legger til rette for god lek både ute og inne. Vi har aktive voksne.

5. De voksne setter grenser som basis for utvikling;

- grenser gir trygge barn

- grenser er nødvendig for å unngå uønsket atferd

- grenser forhindrer indre kaos

- barn liker å ha grenser

6. Kyvikdalen barnehage har mange ulike barn, vi gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Vi er gode på barn som strever i sin utvikling. Vi er gode på barn med atferdsvansker. Atferdsvansker er ikke medfødt, men utvikles i samspill mellom barnet og dets omgivelser.

7. Dersom det oppstår uro/bekymring rundt et barn tas dette opp med nærmeste leder. Vi bruker prosedyren "fra bekymring til handling".

8. Vi er gode på foreldresamarbeid. Vi møter og viser respekt for alle foreldre på en god måte. Et godt samarbeid sikres i "fredstid".

9. Vi er gode på undringssamtalen. Vi fanger opp hvis et barn strever eller har det vanskelig. Foreldre blir raskt kalt inn til en samtale dersom uroen/bekymringen varer over et par uker.